Preventie van heropname in de ouderenpsychiatrie: een exploratief onderzoek naar de rol van telefonische nazorg
Abstract
Om deze vragen te beantwoorden, volgen we zoveel mogelijk patiënten die vanuit Ter Linden 2 (AZT) in ontslag gaan en via informed consent aangeven dat we hen over een periode van 6 maanden telefonisch mogen opvolgen. De patiënt komt bij ontslag at random terecht in 1 van 2 groepen, namelijk care as usual ( telefoongesprek aan 1x/m) of aan een intensiever regime (2x/m). Er worden tijdens ieder telefoongesprek twee parameters systematisch bevraagd. Het betreft hier de Outcome Rating Scale (ORS), die een indicatie geeft over de (evolutie van de) psychische toestand van de patiënt enerzijds, en de mate waarin de patiënt zich na ontslag heeft geëngageerd in een voorgesteld nazorgpakket anderzijds. De visuele output (grafieken) van deze herhaalde metingen van de ORS zullen bovendien aan de huisarts bezorgd worden.
De frequentie van de nazorgtelefoongesprekken zal in verband gebracht worden met het plaatsvinden van eventuele heropname in de 6 maanden volgend op ontslag en de deelname aan het (tijdens de opname) voorgestelde nazorgpakket zoals nagegaan tijdens de telefoongesprekken. Via een korte vragenlijst zal bij de huisarts bevraagd worden of het krijgen van de visuele ORS-output zinvol is geweest voor een betere opvolging van de patiënt.